Прочетен: 25930 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 19.11.2011 12:13
І. СЪЩНОСТ НА ПОДРОБНИЯ ПРЕРАЗКАЗ
1.Видове съчинения-репродуктивни/ предаване на чужд текст/, продуктивни/творчески, авторски/
2.Видове преразказ –подробен, сбит, трансформиращ, подборен, преразказ с елементи на разсъждения
3.Изисквания за подробен преразказ
а/Пълно и последователно предаване на съдържанието на художествения текст
б/Недопускане елементи на разсъждение в преразказа
в/Език и стил, лексикална култура – езикът трябва да е близък до езика на автора, да се избягват повторения, да се търсят най-точните и изразителни думи
г/Спазване на правописната, пунктуационната и граматичната норма
д/Използване на подходящо глаголно време
е/Умения за преобразуване на пряката реч в непряка
ж/Графично оформление на преразказа
ІІ. КАК ДА НАПИШЕМ ПОДРОБНИЯ ПРЕРАЗКАЗ
/как да се науча да запаметявам текста за подробен преразказ/
ПЪРВИ ПРОЧИТ/обобщена представа за разказа-да се възприеме като цялост/
1.Къде и кога се извършва действието/място и време на случката/
2.Кои са героите на творбата
а/главни герои-имена
б/второстепенни герои
3.Какво се случва-какво действие протича в творбата-в неговата последователност и завършеност-коя е случката
ВТОРИ ПРОЧИТ/детайлизирана представа за разказа/
детайл-подробност
1.Запаметяват се подробности за времето и мястото на действието
-името на мястото
-подробности за това място-къде се намира,описания,пейзажи
-подробности за времето на действието-описания, период от време-дни, месеци, години или части от денонощието
2.Подробности за героите
-портретно описания-облекло, израз на лице, на очи
-произход и социално положение
-възраст
-душевно състояние, преживявания на героите, мисли
3.Случката /сюжет-случки, действия/
-ядро на сюжета-най-важен момент в разказа-той осмисля останалите събития, носи основната идея на разказа и основните му послания
-действията в тяхната последователност: начало, развитие на действието, развръзка и край на действието
-да направя план на разказа по епизоди
Изисквания:
1.Времето е сегашно -ТОЙ СЕГА, ТЕ СЕГА
2.Пряката реч се преразказва
3.Не може да има наши преценки
ІІІ.Преобразуване на пряка реч в непряка
1.Авторова реч
а/авторът води повествованието, той разказва -тоест той е разказвачът
б/авторовата реч пояснява пряката реч -авторови ремарки -запазва се смисъла им при преобразуването на пряка в непряка реч, защото изразява оценка или чувство
-Ще те изям!-изръмжала мецана./заплашителност/
-Не ме яж!-замолила се бабата./молба/
-Ох, колко ме боли!-проплакало момичето./страдание/
-Брей, колко си хубава!-възкликнал принцът./възхищение/
-Не мога да ти помогна! -съжалило овчарчето/съжаление/
2. Пряка реч -думи на героите, разговор, диалог между тях /реплики/
3.Правопис при пряка реч
а/двоеточие и тире, главни букви
Мецана заповядала:
-Слизай, бабо!
б/само тирета и една малка буква, без двоеточие
-Слизай бабо! - изкомандвала мецана
4.Непряка реч - преобразуваната пряка реч заедно с авторовите ремарки в съобщително изречение- начини на преобразуване в зависимост от това какво изречение е пряката реч
а/съобщително изречение
Принцът казал:
-Аз яздя само своя кон.
Принцът казал, че язди само своя кон.
б/въпросително изречение
Попитали принца:
- Чий кон яздиш по време на война?
Попитали принца чий кон язди по време на война.
Ученикът задал въпроса:
- Кога ще е контролното ни?
Ученикът попитал кога ще е контролното им.
в/подбудително изречение
- Върви да ми донесеш вода!-изкомандвала мащехата.
Мащехата изкомандвал да й се донесе вода.
г/възклицателно изречение
- Олелеееее! Колко ме боли! - завайкало се момичето.
Момичето горчиво се завайкало, че много я боли.
Синоними на глагола казвам: говоря, отговоря, изричам, думам, питам, попитам, отвръщам, допълвам, добавям, обяснявам, промълвявам, продумам, заръчвам, обръщам се с думите, моля, искам, командва, задава въпрос, вайка се, заклева се, заповядва, възкликва, проплаква,